پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
دمای رنگ یا درجه حرارت رنگ
نوشته شده در چهار شنبه 1 مهر 1394
بازدید : 1936
نویسنده : MR ARC

دمای رنگ یا درجه حرارت رنگ که با واحد کلوین سنجیده می شود ، بیان کنندۀ روشنی و رنگ نور است.
همۀ لامپها اعم از فلورسنت یا متال هالید یا رشته ای نورشان را با رنگ خاصی متصاعد می کنند. در واقع رنگ نهایی نوری را که ما ‏مشاهده می کنیم متشکل از رنگهای مختلفی است که هر کدام دارای طول موج متفاوتی می باشند. این رنگها با یکدیگر ‏ترکیب شده و رنگ نهایی را تشکیل می دهند که ما آن را مشاهده می کنیم.
پدیده ترکیب رنگهای مختلف با طول ‏موجهای متفاوت و تشکیل یک نور جدید را درجۀ حرارت رنگ می نامند وآنرا با واحد کلوین‎ (k) ‎می سنجند.
هرچه ‏درجۀ کلوین بالاتر باشد نور متصاعد شده خنک تر و روشن تر خواهد بود و به همین نحو درجۀ کلوین پایین تر بیانگر ‏نورهای گرم مانند زرد و قرمز است. لامپهای  14000 کلوین  برنگ سفید دیده می شود و  20000 کلوین  به رنگ آبی .
تعریف علمی دمای رنگ:
اگر جسم سیاه گرم شود، در دماهای مختلف نورهای متفاوتی ایجاد می‌کند و این نورها تمام طیف مرئی را پوشش می دهند.

برای توضیح این تعریف، رنگ فلز گداخته را در نظر بگیرید. وقتی یک تکه فولاد گداخته می‌شود، در ابتدا رنگ آن قرمز تیره می‌شود. وقتی که گرمتر شود، دارای رنگی بین آبی و سفید می‌شود. این پدیده رابطه بین دما و رنگ را نشان می‌دهد. با بالاتر رفتن دما رنگ فلز گداخته به آبی مایل به بنفش تبدیل شده و سرانجام اشعه ماوراء بنفش نامرئی ساطع می‌کند. وقتی قطعه فلز از منبع حرارت دور شود، رنگ آن زرد، سپس نارنجی و قرمز می‌شود.

بنابراین دمای رنگ بر اساس رنگ تابیده شده از جسمی سیاه در دمای معیین تعریف شده است و بر حسب درجه كلوین بیان میشود. دمای رنگ بیشتر از 4000 درجه كلوین به عنوان نور سرد و دمای رنگ پایین تر از 3000 درجه كلوین به عنوان نور گرم در نظر گرفته می شود .

 

چه دمای رنگی انتخاب کنیم؟

رنگ های گرم :  نیمه قرمز چرخه رنگها به عنوان رنگهای گرم شناخته می شوند که شامل زرد- سبز و قرمز-بنفش می باشد.
رنگ‌های گرم، محرک سیستم عصبی بوده و احساسات را تشدید می‌کنند. این دسته از رنگ‌ها به وضوح، قابل رویت بوده و موجب جلب توجه می‌گردند.

رنگهای سرد : نیمه آبی چرخه رنگ به عنوان رنگهای سرد شناخته شده که شامل آبی - سبز و آبی - بنفش می باشد.
رنگ‌های سرد، رنگ‌های آرامش‌بخش هستند و هارمونی آنها در محیط‌های مختلف، بیشتر است و زیاد در چشم نیستند.

رنگ سفید گرم که به آن آفتابی گفته می شود ، دمای رنگی بین 2700 تا 3000 درجه کلوین دارد و برای مصرف خانگی مناسب است.

سفید سرد یا مهتابی با درجه کلوین بین 5400 تا 6700 ، کنتراست نوری بهتری دارد و اجسام سیاه در آن سیاه تر وسفید سفیدتر دیده می شوند.

این برای مطالعه و کارهایی که نیاز به چشم دوختن دارد مناسب است و از اینرو برای محل کار انتخاب می گردد.

سفیدصدفی با دمای رنگی در محدوده 4000 کلوین است.

 


دمای رنگ

آب دریا به عنوان یک فیلتر کنندۀ قوی نور محسوب میشود. در لایه های مختلف ‏آب ، نور فیلتر شده و نور های دارای کلوین کمتر در سطوح اولیۀ آب باقی مانده و نمی توانند به اعماق نفوذ نمایند. ‏معمولاً نورهای قرمز، نارنجی و زرد فقط به لایه های اولیه آب نفوذ پیدا می کنند. رنگ سبز بیشترین نفوذ را داشته وتا ‏اعماق بسیار می تواند نفوذ نماید. به همین دلیل است که بسیاری از ماهیانی که در آکواریوم به رنگ قرمز روشن دیده ‏می شوند در اقیانوسها و آب های عمیق دارای رنگهای تیره می باشند‎

دمای رنگ ( CT ): این عدد نشانگر آن است که نور ساطع شده از از منبع نوری، مناسب چه نوع محیطی میباشد. برای محیطهایی که فعالیت در آنها نماد بیشتری دارد، از نورهای سرد و برای محیطهایی که بیشتر جنبه استراحت دارند، از نورهای گرم استفاده میشود. نور سرد نزدیک به نور سفید و نور گرم نزدیک به نور قرمز میباشد. شرکتهای سازنده برای بیان دمای رنگ، لامپهای ساخت خود، از اصطلاحات زیر استفاده میکنند.

Day light 5400-6500 K

Cool whith 4000 K

White 3500 K

White warm 3000 K

Internal 2700 K

نمود یا درصد بازتاب رنگ ( CRI ): این شاخص نشان میدهد که تور تولید شده توسط لامپ از چه تعداد رنگ تشکیل یافته است. هر چه قدر این عدد بزرگتر باشد، تعداد رنگهایی که از جسم به واسطه لامپ به چشم ما میرسد، بیشتر خواهد بود و میتوان جسم را با تعداد رنگهای بیشتری مشاهده کرد.



  1. تعیین سیستم روشنایی : چراغها را از این لحاظ میتوان به 5 دسته تقسیم کرد که در هر دسته درصد نور منتشر شده در نیمکره پایینی بدین ترتیب زیر است :

    مستقیم 100-90 درصد و نیمه مستقیم 90-60 در صد و یکنواخت 60-40 و نیمه غیر مستقیم 40-10 و غیر مستقیم 10-0 درصد

    الویت انتخاب با سیستم روشنایی مستقیم خواهد بود هر چه قدربه سمت سیستم غیر مستقیم برویم، مجبور خواهیم شد برای ایجا نور کافی از تعداد چراغ و لامپ بیشتر و یا از لامپهای پر نورتر استفاده کنیم.

  2. تعیین نوع چراغ ولامپ : که مستلزم توجه به نکات زیر میباشد:
  • لامپهای التهابی حتی با توان الکتریکی بالا، به دلیل ضریب بهره کم، جهت فضاهای بزرگ وارتفاع زیاد مناسب نمیباشند.
  • لامپهای فلورسنت جهت ارتفاع پایین 6 متر استفاده میشوند.
  • لامپهای گازی جیوه ای فشار بالا را بهتر است بدین صورت استفاده کرد : 160 وات تا ارتفاع 7 متر و 250 وات تا ارتفاع 9 متر و 400 وات تا ارتفاع 12 متر و 1000 وات تا ارتفاع 24 متر
  • لامپهای بخار سدیم گرچه دارای ضریب بهره نوری مناسب میباشند اما به دلیل ضریب نمود رنگ پایین، جهت مکانهایی که این ویژگی دارای اهمیت بالایی میباشد، مناسب نیستند.
  • گاهی جهت بعضی مکانها باید حفاظت در مقابل عواملی مانند برق گرفتگی، رطوبت، انفجار، گرما و..... را برای چراغها در نظر گرفت.

 

 

آیا بهترین لامپ از نظر کیفیت و باصرفه ترین لامپ  کدام است؟

بهترین نور  نور طبیعی است ، و در نتیجه هر منبع نوری که نزدیکتر به نور طبیعی باشد نور سالم تری دارد.
میزان بهره مندی یک فضا از نور طبیعی از جمله مهم ترین مواردی است که در انتخاب مکان می بایست مورد توجه قرار گیرد.

اگرچه این روزها با وجود تنوع موجود در تولید منابع نورزای مصنوعی نور کافی برای انجام امور مختلف در فضا فراهم شده ولی کیفیت آن با کیفیت و تاثیرات حاصل از نور طبیعی قابل مقایسه نیست.

در صورتی که میزان نورگیری فضای خانه شما به جهت موقعیت پنجره ها، تغییر فصل و یا هر عامل ساختاری دیگری وضعیت نامطلوبی را دارد، می توانید با استفاده از راهکارهای متعدد، مثل کاربرد رنگ های روشن و تغییر پرده ها نور موجود در محیط را افزایش دهید

لامپهای رشته ای:

نور لامپهای رشته ای گرم و یکنواخت است و شباهت زیادی به نور طبیعی دارد و از این جهت بهترین نور مصنوعی می باشد.
این لامپ ها از لحاظ بازده تبدیل الکتریسیته مقرون به صرفه نیستند و کمتر از 3% انرژی دریافتی به نور تبدیل می شود.بعضی از کشورها ، مانند استرالیا لامپهای با بازدهی بالاتر را جایگزین این لامپها کرده اند ،

لامپ فلورسنت جیوه ای و کم مصرف:
این لامپها از نوع رشته ای گران تر هستند اما عمر بسیار طولانی تری دارند.
این گونه لامپ ها مصرف کمتری نسبت به لامپ های رشته ای دارند اما معایب زیادی نیز دارند .
اشعه ماوراء بنفش و جیوه موجود در آن برای سلامتی مضرند.


لامپ‌های بخار جیوه :
بازده نوری خوب و طول عمر بالا مهم‌ترین ویژگی این لامپ‌ها است  و با توجه به رنگ نور مناسب، این لامپ‌ها برای تامین روشنایی بیرونی نظیر پارک، پیاده‌رو و تامین روشنایی سالن‌های کارخانه‌ها  مناسب هستند.
از سوی دیگر با توجه به مخاطراتی که بخار جیوه برای محیط زیست دارد تولید این نوع لامپ‌ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده است. این بدان معنی است که کم‌کم دوران استفاده از این لامپ‌ها برای تامین روشنایی در حال اتمام است.

لامپ‌های بخار سدیم :
در لامپ‌های بخار سدیم، گازی که در آن تخلیه الکتریکی صورت می‌گیرد بخار سدیم است. در نتیجه نور این لامپ‌ها در محدوده نور زرد قرار دارد.
این لامپ‌ها طول عمر زیاد و بهره نور بسیار بالایی را دارند ولی با توجه به رنگ نور نامناسب و درصد بازتاب رنگ نامطلوب این لامپ‌ها بیشتر در محیط‌هایی نظیر اسکله‌ها و بنادر و معابر شهری مصرف دارند.ولی چون شاخص نمود رنگ این لامپ‌ها بسیار پائین است استفاده از این لامپ‌ها برای محل‌هایی که در آنها افراد بصورت بلندمدت تردد دارند نظیر پیاده‌روها‌،‌مراکز خرید شهری، پارکها و... مناسب نیستند

لامپ‌های متال هالید :
لامپ متال هالید همانند بخار جیوه  است ، با این تفاوت که مقداری کمی از نمکهای هالوژنی هم در آن وارد کرده اند که باعث بالا بردن کیفیت رنگ آن و از طرفی بهره نوری آن شده است.و امروزه به سرعت در حال جایگزینی با سایر انواع لامپ‌ها است. این نوع لامپ‌ها در محدوده 20 تا 2000 وات تولید شده‌اند ودر روشنایی داخلی و روشنایی سالن‌های کارخانجات و همچنین معابر شهری و استادیوم‌های ورزشی، محوطه‌های خیلی بزرگ و... مورد استفاده قرار می‌گیرند.
لامپ متال هالید دارای دو حباب است، حباب بیرونی از انتشار اشعه ماوراء بنفش جلوگیری میکند و چنانچه بشکند،  استفاده از لامپ بسیار خطرناک است و می‌تواند آسیب جدی به چشم و پوست انسان وارد کند.

لامپهای LED :

LED ‌یک نوع دیود است که با گذر جریان از آن مقداری انرژی به صورت نور ساطع میکند.
این لامپها از انرژی بسیار کمی برای تولید روشنایی استفاده می‌کنند و در ضمن قابلیت تولید همه نوع رنگ را دارند. مصرف برق ده درصد لامپ‌های معمولی ، عمر بالا تا 5 سال و نوردهی بسیار زیاد از جمله مزیت‌های استفاده از LED می باشد. به همین دلیل روز به روز ابعاد استفاده از آنها گسترده‌تر می شود و بسیاری اعتقاد دارند لامپ‌هایی LED  آینده را از دست سایر رقبا خارج خواهند کرد.

اکنون بسیاری از شرکتهای بزرگ سازنده لوازم روشنایی مخصوصاً شرکتهای فعال در زمینه روشنهایی منازل بسیاری از فعالیت‌های خود را برروی‌LEDها متمرکز کرده‌اند
از سوی دیگر با توجه به اینکه LED ها قابلیت تغذیه با جریانAC و با جریانDC با مصرف کم را دارند، لذا می‌توانند از منابع انرژی خورشیدی و یا باطری نیز جهت تامین نیروی خود استفاده کنند.
همچنین در حال حاضر در روشنائی معابر، خیابانها و جاده‌ها، تزئین و زیباسازی معابر و پلها و مکانهای مختلف استفاده از این منابع روشنائی با توجه به هزینه بالای تعمیر و نگهداری منابع روشنائی سنتی در این مکانها و طول عمر بالا و صرفه‌جویی انرژی تا 90 درصد ، توجیه فنی و اقتصادی استفاده ازLED‌ها را بسیار بیشتر می‌کند.

LED و بهداشت:

لامپ LED  گرجه مثل لامپهای رشته ای نور طبیعی ندارند ، ولی فاقد اشعه ماوراء بنفش لامپهای فلورسنت و کم مصرف هستند.

ولی نمی توان از بی ضرر بودنش مطمئن بود ، چون در بارۀ تمام مصنوعات جدید بعلت سود دهی زیادی که دارند ، تا مدتی از زیانهایش صحبتی نمی کنند . بعد که جایگزین جدیدتری پیدا می کند ، ضرر های صحبت از ضرر های قبلی ها میشود.

البته طبق تحقیقات اخیر آژانس‌ ملی ایمنی و بهداشت مواد غذایی و محیط کار، لامپ‌های LED می‌توانند سبب بروز ناراحتی‌های چشمی شوند و سلامت افراد، به‌ویژه کارمندان شاغل در محیط را به طور خاص تحت تاثیر قرار دهند.

از طرفی نور آنها در شب و هنگام خواب در ترشح ملاتونیت مؤثر است. قسمتی از مقاله  نور و سرطان را در زیر مشاهده می نمایید:

"ترشح ملاتونین به رنگ نور شدت آن و مدت تابش به چشم ها بستگی خواهد داشت. جالب توجه است که این اثر حتی با چشمهای بسته نیز منتقل می شود. محققان دریافته اند تنها 2 نفر از 8 نفری که در معرض 2000 لوکس از نور سفید برای 60 دقیقه با چشمهای بسته بین ساعت 12 شب تا 2 بامداد قرار گرفته اند به مراتب ملاتونین کمتری در بدنشان ترشح شده است.
کسانی که در اتاق خوابشان تاریکی محض حکمفرما نیست و با نورهایی مثل نور تلوزیون، صفحه مانیتور، نور چراغ مطالعه و چراغ خواب یا نوری که از خیابانها و فضای بیرون از منزل از پنجره های بدون حفاظ (پرده) وارد اتاق خواب می شوند بـه خواب می روند با توقف ملاتونین در بدنشان مواجه می شوند. یک اتاق معمولی در شرایط متعادل بین 150-180 لوکس روشنایی دارد. با این حال همه مردم به صورت صحیح به خواب  نمی روند.
نتایج نشان می دهد که نور تکرنگ قرمز 100 لوکس که مقداری منطقی برای یک اتاق نشیمن است, 403 ساعت طول می کشد تا باعث توقف 50% از ملاتونین شود. شمع 66 دقیقه, لامپ نئون 60 وات 39 دقیقه, لامپ فلورسنت دولوکس 58 وات 15 دقیقه و نور سفید خالص LED  13 دقیقه."

 

نتیجه گیری:

1- از نظر بهداشتی :

اولا نور مصنوعی را در حداقل بکار ببریم . محیط کم نور بهتر از پرنوره.

و بعد اینکه نور لامپهای التهابی را کلا حذف نکنیم چون نزدیکترین نور به نور طبیعیه. نور مخلوط انتخاب خوبیه.

بعد از لامپ رشته ای فعلا LED کم ضررتر بنظر میرسه و برای محیط های داخلی اگه با نور لامپ رشته ای مخلوط بشه انتخاب خوبیه.

برای محیط های باز ، بسته به شرایط محیط ، میشه از یک نوع لامپ گازی و یا LED  استفاده کرد.

2- از نظر صرفۀ اقتصادی:

اگر بهرۀ یک لامپ رشته ای 100 وات را بطور متوسط 1250 لومن در نظر بگیریم (پارس شهاب1250لومن) ، برای جایگزینی آن با لامپ  LED ، می توان دو عدد لامپ  آاگ  AEG تهیه کرد (روی جعبه اش 630 لومن درج شده)

اگر از نوع غیر مرغوب استفاده کنیم  به 3 عدد لامپ 7 وات نیاز داریم که امروز (20 آبان 1391) بقیمت 22000 تومن فروخته میشه.

 

منبع : http://powercontrol.mihanblog.com/extrapage/2303


:: موضوعات مرتبط: روان و رنگ , نور , ,
:: برچسب‌ها: معماری , رنگ , درجه حرارت , مهراز ,



رنگ بندی
نوشته شده در شنبه 28 شهريور 1394
بازدید : 1259
نویسنده : MR ARC

Fresh From The Dairy: Color Palettes Inspired by Hayao Miyazaki’s Films

 

بسیاری از رنگ ها در تضاد با یکدیگر هستند و برخی نیز تکمیل کننده ی یکدیگر اند . گفتن این موضوع که رنگ هایی که با یکدیگر تضاد دارند یا رنگ هایی که با یکدیگر در تعادلند می توانند ترکیب رنگی بهتری باشند جمله ای نا درست خواهد بود چرا که این ترکیب آنها است که سخن جدیدی بیان می کند و سخن جدید باید ارزیابی شود .  در ادامه ی مطلب چندین ترکیب رنگی که توسط هنرزمندی به نام میازاکی خلق شده اند را مشاهده خواهیم کرد .

 

 

 

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-2

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-3

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-4

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-5

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-6

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-7

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-8

The-colors-of-Miyazaki-Hyo-Kim-9


http://memarima.ir/

:: موضوعات مرتبط: دیزاین , روان و رنگ , ,
:: برچسب‌ها: رنگ بندی , معماری , معمار ,



رنگ های ظریف Elegant
نوشته شده در پنج شنبه 20 آذر 1393
بازدید : 1349
نویسنده : MR ARC

رنگ های ظریف Elegant:
اگر می خواهید از جواهر اثری به نمایش بگذارید بی درنگ این خانواده ی رنگ ها را نمایش دهید، نفسانیت و دقت و ظرافت شاخصه ی اصلی این رنگ هاست

این رنگ ها اصالتا زنانه و تجملاتی اند. گرچه بنفش رنگ اصلی این خانواده است اما هر رنگی که در کنار پس زمینه های تیره بتواند ظرافت و سلیقه را به رخ

بیننده بکشد در این پالت رنگی جای می گیرد.

بنفش در این رنگ ها هم موضوع هم پس زمینه است. هم می تواند به صورت Analog در کنار هم جلوس کند و هم میتواند در زمینه ای روشن خود نمایی کند. در

عین حال این رنگ وقتی در پس زمینه قرار می گیرد به خوبی رنگ های طلایی، نقره ای و سفید را تجلی می بخشد.
در استفاده از این خانواده استفاده از پس زمینه بسیار حساس و حیاتی است.
جادوی رنگ بنفش و سختی پیش رو را در دو پالت بعدی ببینید.

رنگ های نفسانی و جسمانی Sensual:
یک لباس شاد نامزدی و تزیینات یک جشن آشنایی به راحتی از این خانواده قابل تهیه است. رنگ های این خانواده به خوبی ویژگی های نفسانی و جسمانی را به

بیننده منتقل می کنند. قرمز، مشکی، سرمه ای، بنفش و گاهی زرد بیشترین نقش را در ترکیبات این جدول ایفا می کنند به سختی می توان رنگ دیگری را با آن

همنشین کرد. این رنگ ها در کنار هم بسیار قدرتمند و موثر و در عین حال سریع و هیجانی اند و پیامشان را زود منتقل می کنند.
در مجموع با این رنگ ها به خوبی میتوان وسوسه های انسانی را به رخ کشید و متجلی کرد.


:: موضوعات مرتبط: روان و رنگ , ,
:: برچسب‌ها: رنگ های ظریف , معماری , معمار , مهرازElegant ,



رنگ های شیرین و خوشمزه Sweet Luscious
نوشته شده در پنج شنبه 20 آذر 1393
بازدید : 1517
نویسنده : MR ARC

رنگ های شیرین و خوشمزه Sweet Luscious :
هر چه در خانواده ی رنگ های تند و پر ادویه احتیاط لازم بود را برای این خانواده میتوانیم کنار بگذاریم.
این رنگ ها معرف شیرینی و خوشمزگی اند. صورتی، قرمز، سفید، شیری، قهوه ای شکلاتی از سردمداران رنگ های این خانواده ی دوست داشتنی اند.
این خانواده از معدود خانواده های رنگی است که با دو رنگ نیز به خوبی رسالت خود را انجام میدهد.این رنگ ها در بیننده احساس گرسنگی ایجاد و با لذتی

ویژه همراهند. این خانواده ی رنگی این امکان را دارند که حالت شهوت پرستی را نیز به بیننده منتقل کنند.

رنگ های تنومند Robust:
اساس رنگ های تشکیل دهنده ی این خانواده زرد، نارنجی، قرمز در پس زمینه های تیره است. این رنگ ها القا کننده ی عظمت بنا یا قدرت شخصی است.

این رنگ ها قوی و تنومند اند اما این قدرت صرفا جسمی است و اثر از این قدرت در عقل ندارند. این رنگ ها ذاتا جسمانی، اثر گذار و در عین حال زود گذرند.

این رنگ ها همزمان سکون و حرکت را با توجه به عناصر درون کادر القا می کنند.


:: موضوعات مرتبط: روان و رنگ , ,
:: برچسب‌ها: رنگ های شیرین و خوشمزه Sweet Luscious , architect , معماری , معمار , مهراز ,



نور
نوشته شده در پنج شنبه 20 آذر 1393
بازدید : 1536
نویسنده : MR ARC

رنگ دارای دو بخش اثر گذار است:
1.جنبه ی روانی
2.جنبه ی بصری
برای خلق یا تفسیر یک اثر اعم از عکس، گرافیک، نقاشی، انیمشین و سینما یا یک محصول تبلیغاتی ضروری است درک صحیحی

از چهار نکته ی مهم داشته باشیم.
1-ویژگی منحصر به فرد رنگ های اصلی تشکیل دهنده ی نور سفید (قرمز، سبز، نارنجی، زرد، آبی، نیلی، بنفش) به علاوه ی

سفید، مشکی، خاکستری و در نهایت قهوه ای به عنون رنگی پر کاربرد.
2-شناخت فرهنگی جوامع خاص در زمینه ی رنگ ها
3-در نظر گرفتن تجربه های بصری و محیطی
4-تاثیر هماهنگی دو یا چند رنگ (هارمونی) (کمپوزیسیون رنگی)

1-ویژگی منحصر به فرد رنگ ها:
آنچه به صورت عمومی تحت عنوان "رنگ" می شناسیم به صورت علمی از دو مفوم "رنگ" و "نور"تشکیل شده که از ماهیتی

متفاوت برخوردارند.
الف: از سال های اول تحصیل با مفهوم رنگ های اصلی آشناییم که شامل "قرمز"، "زرد"، "آبی" است. بدین سان از ترکیب این

سه رنگ همه ی رنگ ها ی ممکن بوجود خواهد آمد. این ترکیب شدن را ترکیب افزایشی می گویند. حال با ترکیب سفید و مشکی

به آن ها میتوان به کیفیت های بصری متفاوتی مثل درخشندگی یا رنگ مردگی رسید.
ب:نورهای اصلی که شامل "قرمز"، "سبز" و "آبی" هستند و تمامی نورهای اصلی با ترکیب آن ها قابل ایجاد می باشند. حاصل ترکیب

تمامی نور های اصلی با هم "نور سفید" است و بالطبع عدم حضورشان "مشکی" را حاصل می شود. 

از این پس با علم به این موضوع که ماهیت "رنگ" و "نور" با هم متفاوت است فقط از واژه ی "رنگ" در ادامه ی مقاله جایگزینِ "رنگ" و "نور" نام می بریم.
حال به اختصار به گوشه ای از ویژگی های بصری و روانی رنگ ها می پردازیم.
قرمز: داشتن آرزو های بسیار، شور و شوق زندگی، عشق، تهور و قدرت.
این رنگ از لحاظ روانی معرف خطر و به لحاظ بصری یاد آور خون است.
سبز: پشت کار، استقامت، قدرت اراده، غرور و بلند پروازی
سبز از لحاظ روانی مبتنی بر زندگی و از حیث ظاهری متمرکز بر طبیعت است
نارنجی: مضطرب، بی ثبات، عصبانی و عصیانگر، تند خو، متوحش و در عین حال زود گذر است
نارنجی به لحاظ روانی گرمای سوزان و از جنبه ی بصری معرف آتش است.
زرد: پیشرفت بلامانع، امید به حل مشکلات زندگی، نفرت و آرامش است.
زرد از لحاظ روانی گرمای آرامبخش و از لحاظ بصری معرف خورشید است.
آبی: آرام، خشنود، پاک و خنک است.
مفهوم روانی آن سرما و دلالت تصویری اش به آب و آسمان است.
نیلی: نمور، سرد، عمیق و وسیع است.
نیلی به لحاظ روانی عمق و ژرفا و از نظر بصری اقیانوس است.
بنفش: روحیه شاعرانه، رومانتیک، هنر دوست، زیبایی پسند، متکی است، این رنگ بی اندازه شهوانی و جسمانی است.
بنفس به لحاظ روانی القا کننده ی امید و از نظر بصری معرف رنگین کمان است.
سفید: خالص، پاک، عرفانی و معصوم است.
سفید از لحاظ روانی معید پاکی و صداقت و از لحاظ بصری موید ابر و برف است.
مشکی: بی علاقگی به زندگی، نفی هر چیز، بدبینی، ناباوری و لجاجت.
مشکی از نظر روانی مرگ و به لحاظ بصری شب است.
خاکستری: گوشه گیری، سکون، بی تفاوت و افسرده است
این رنگ از لحاظ بصری مه و در معنای روانی اش افسردگی و استرس است
قهوه ای: نیاز شدید به آسایش جسمی و روحی، فعال و مهربان است.
این رنگ از لحاظ روانی امنیت و آسایش و به لحاظ بصری چوب است.
نا گفته پیداست که صد ها خصلت مهم دیگر برای هر رنگ شناخته شده است که موارد فوق اصلی ترین هستند و صرفا جهت نمونه بیان شده اند.  

2-شناخت فرهنگی جوامع:
تاریخ جوامع گوناگون موجب این می شود که گاهی برداشت های متفاوتی از یک رنگ یکسان دارند.
رنگ قرمز در فرهنگ شرقی بخصوص چین رنگی اشرافی، گرانقیمت و اصیل است ولی در بریتانیا این رنگ در گروه رنگ های کهنه، د موده و عامی و

فاقد کلاس شمرده می شود.بسته به فرهنگ ملل تعابیر متفاوتی می تواند داشته باشد. در همان کشور چین قرمز یک رنگ سنتی برای لباس های

عروس است. پاکت های کاغذی قرمز پر از پول، هدیه های سنتی سال جدید قمری چینی برای بچه ها می باشند. در فرهنگ چینی، پوشیدن قرمز

یاقوتی سبب طول عمر می شود. اما یکی از تعابیر منفی رنگ قرمز در آسیای جنوب شرقی این است که ترحیم نامه ها، به صورت سنتی با جوهر

قرمز نوشته می شوند. اما همین رنگ در ترکیه نشانه مرگ است. در ژاپن، رنگ قرمز نماد ازخودگذشتگی است و یک رنگ فراگیر و همه جا حاضر است.

در مصر باستان، خدایی که آسمان را از زمین جدا کرد شو (Shu) ، قرمز بود. سنگ های قرمز در معالجه بیماری ها و محافظت از آتش و رعد و برق استفاده

می شدند و جوان هایی با موهای قرمز، برای اطمینان از برداشت خوب محصولات، قربانی می شدند. همچنین در نیجریه این رنگ فقط توسط رؤسای قبایل

پوشیده می شود، اما در غنا تنها به هنگام سوگواری قرمز می پوشند.

3-در نظر گرفتن تجربه های بصری:
مواردی هستند که الزاما به لحاظ کیفیت عناصر رنگی درون تصویر قابل بررسی نیستند. به عنوان مثال عکس هایی با تم "سپیا" برای ما یاد آور قدمت،

کهنگی و اصالت است و بار نوستالوژیک به دوش می کشد. اما دلیلش ویژگی روانی وبصری رنگ "قهوه ای نارنجی" آن نیست بلکه علت آن محصولات

چاپی دهه های پیش است که تصاویر مونو کرومی که در نهایت تولید می شد چنین تم رنگی ای داشت. این مورد را میتوان با تم رنگی عکس هایی که

به صورت "عکس های پلوراید" نیز ویرایش می شوند نیز توضیح داد.
نمونه ی دیگر رنگ هایی است که ما آن را برای دوره ی خاصی می شناسیم. دلیل این شناخت گستردگی محصولات صنعتی هستند که با یک رنگ یا رنگ

هایی با ویژگی هایی مشترک تولید می شوند. پنکه، یخچال، ماشین های اداری، پرده لووردراپه ها، فایل های اداری، بسیاری از خودر هایی که تا سی سال

پیش رنگ شان نماد "هم عصری" و "مدرنیته" بود امروز عملا رنگ هایی کلاسیک بر شمرده می شوند و در آثار خلق شده بهره گیری از آن گروه رنگ ها دوره ی

تاریخی مشخصی را به بیننده القا میکند.
لیکن این رنگ ها الزاما به لحاظ ماهیت روانی و بصری شان قابل بررسی نیستند و تجربه های بصری مشترک بین بیننده و خالق اثر به درک مشترک رهنمودشان

می کند.

 

4-تاثیر همنشینی دو یا چند رنگ:
برای بررسی ارتباط رنگ ها با یکدیگر شناخت ارتباطشان در چرخه ی رنگ ها ضروریست.
دایره ای را تصور کنید که به دوازده قسمت مساوی تقسیم اش کرده ایم.
رنگ های "قرمز"، "زرد"، "آبی" رنگ های اصلیِ این چرخه اند و به صورت زیر در تصویر جای گرفته اند.

رنگ های مرحله دوم این چرخه "نارنجی"، "سبز" و "بنفش" اند که حد وسط رنگ های مرحله اولند.

رنگ های مرحله ی سوم که "شش" رنگ هستند حاصل ترکیب رنگ های اصلی و رنگ های مرحله ی دوم اند.
حال یک چرخه ی کامل رنگ در اختیار داریم، ارتباط این رنگ ها در این چرخه با هم روابط معنادار و قابل بررسی ایجاد می کند.

مکمل ها Complementary:
در این چرخه ی رنگ هر رنگ نسبت به رنگ مقابلش رنگ مکمل محسوب می شود.
این رنگ ها در جوار هم بیشترین کنتراست را دارند و انرژی و فعالیت شان در بالاترین سطح ممکن است به ویژه زمانی که در بالاترین اشباع

(خلوص) ممکن به کار گرفته می شوند. در بهره گیری از این رنگ ها باید بسیار دقیق بود تا چشم بیننده را آزار ندهد.

نکته1:
این رنگ ها به دلیل تحرک بالایی که دارند به هیچ وجه مناسب متن و پس زمینه نیستند.
نکته2:
چرخه ی رنگ (دایره رنگی) در سیستم های کامپیوتری کمی متفاوت از مفهوم کلاسیک اش می باشد. مثلا مکمل یا معکوس قرمز آبی

فیروزه ای یاCyan است. ضمن اینکه اختلاط نور های مکمل با هم به رنگی روشن منجر می شود.


دو رنگ مکمل رنگ هایی هستند که ترکیبشان با هم رنگی تیره را بوجود می آورد و همجواریشان بیشترین نمود رنگی یکدیگر را نمایان کند.

اما چون فعلا موضوع بحث ما سیمای بصری معقوله ی رنگ است بحث را با همان مبانی کلاسیک پیش میبریم.
رنگ های همسان (همپایه) Analogous:
هر سه رنگی که در چرخه ی رنگ در کنار هم قرار می گیرند رنگ های همسان اند. در واقع هر رنگی را که شما به عنوان رنگ پایه در نظر

بگیرید با دو رنگ چپ و راست اش رنگ های همسان را می سازد.
این سه رنگ بسیار با هم خوب جفت و جور می شوند و هارمونی درونیشان بسیار چشم نواز است. با توجه به اینکه ارتفاع این سه رنگ

با هم یکسان است می توان یک رنگ را رنگ اصلی و رنگ دیگر را در جهت حمایت از رنک اول به کار برد و رنگ سوم را به صورت ترکیب شده

با سفید یا سیاه استفاده کرد تا به تقویت رنگ دو رنگ دیگر کمک نماید.

رنگ های سه گانه (مثلث متساوی الاضلاع) یا (Triadic):
سه رنگ که با فاصله ی یکسانی از هم در چرخه ی رنگ قرار گرفته اند در کنار هم رنگ های سه گانه را می سازند. این سه رنگ بسیار پر

تحرک و بازیگوشند. رمز موفقیت در بهره گیری از این رنگ ها رعایت توازن در بکار گیری رنگ اصلی و رنگ های همنشین است.

مکمل های متساوی الساقین Split-Complementary:
این رنگ در واقع نوعی از پالت Complementary است، یک رنگ به عنوان رنگ پایه و دو رنگ دیگر رنگ های همجوار رنگ مکمل رنگ پایه. این ترکیب نیز ترکیبی

پر تحرک است و البته کار کردن با آن بسیار آسان، به طوری که به سختی می توان از آن ترکیب های بدی ایجاد کرد، این ترکیب رنگی برای تازه کار ها بسیار

مفید و کار آمد است.

مستطیل Rectangle یا tetradic:
این رنگ ها به صورت دو به دو مکمل هم اند. استفاده از این ترکیب رنگی این امکان را می دهد که متنوع و با آزادی عمل از آن ها بهره گیری کنیم. اما باید به

یک نکته ی مهم دقت شود: توازن بین رنگ های سرد و گرم رعایت شود.

مربع Square:
این ترکیب ویژگی های چند پالت را با هم دارد، دو به دو با هم مکمل ان، در فاصله ی یکسانی از هم قرار گرفته اند و همزمان رنگ سرد و گرم را کنار هم

دارند. کار کردن با این ترکیب رنگ نیز با رعایت توازن بین رنگ سرد و گرم مفید و لذت بخش خواهد بود.


محاسبه ی ارزش رنگ ها:
گوته شاعر، فيلسوف و رنگ شناس سده‌ي نوزدهم برای میزان روشنی رنگ‌ها اعدادی را تعیین کرده است .البته بدیهی است که این اعداد قطعی نیستند

و هنر مندان نیز کارشان را با محاسبات ریاضی پیش نمی برند. این اعداد فقط به ما کمک میکنند درک صحیح تری نسبت به مفهوم رنگ و میزان درخشندگی

و نفوذشان در کنار رنگی دیگر به دست آوریم.
گوته ارزش عددی شش رنگی اصلی را به نحو زیر معین می کند.
قزمر نارنجی زرد سبز آبی بنفش
6 8 9 6 4 3


رنگ زرد و بنفش دو رنگ مکمل هم اند ارزش درخشندگی زرد 9 و بنفش 3 است. حال به صورت پیش فرض اگر بخواهیم با این دورنگ به کمپوزوسیون (هارمونی)

متوازن و متعادلی برسیم باید سه برابر زرد بنفش به کار بریم. یعنی از چهار قسمت ممکن سه قسمت به بنفش و یک قسمت به زرد اختصاص پیدا کند.

زرد (9) تقسیم بر بنفش (3) =

گوته این اعداد را برای تعادل و تناسب تبیین نموده است .اما معمولا تعادل و تناسب موضوع و هدف نیست، معمولا در اجرای کار اهدافی همچون برتری جویی،

تضاد، بی تعادلی، شیطنیت، خشم، آرامش، زیبایی، زشتی و ... مد نظر است. پس از این اعداد در خدمت اهداف خود بهره بگیرید و بی مهابا غرق محاسبات

ریاضی نشوید با شناخت این رنگ ها و تاثیر عددیشان تصمیم بگیرید از این کیفیت های بصری در چه مسیری می خواهید بهره بگیرید.

توصیه می کنم هماهنگی میان رنگ‌ها بر اساس رعایت موارد ذیل می‌باشد :
۱- تجربه و شناخت هنرمند از روابط میان رنگ‌ها
۲- جهت و شکل رنگ‌ها نسبت به یکدیگر
۳- وسعت سطح رنگ‌ها نسبت به یکدیگر
۴- رعایت درجه خلوص و درخشش آنها نسبت به یکدیگر

چرخه ی کامل رنگی:
با شناخت دقیق چرخه ی دوازده تایی میرسیم به چرخه ای دقیق تر با تعداد رنگ بیشتر، این تعداد رنگ مارا در رسیدن به اثری با جزییات رنگی متنوع تر یاری می کند.
این چرخه ی رنگی جدید دارای تون های به هم پیوسته ی دقیقی است که در سیستم RGB تعریف شده و عملا "نور های رنگی" هستند. این چرخه در بالاترین درجه ی

اشباع (Saturation) قرار دارد که میتوان با تغییر در مقدار اشباع و کم و زیاد کردن (lightness) به حالات متفاوتی از یک "ته رنگ" (Hue) رسید

نکته:
چرخه ی رنگ فوق را در فتوشاپ باز کنید و به ترتیب اسلایدر بخش های
hue، saturation، Lightness را درابزار hue/saturation که از منوی Image>adjustments>hue/saturation قابل دسترسی است تغییر دهید. کلید میانبر: CTRL + U
ارتباط پیوسته این رنگ ها با یکدیگر موضوع با اهمیتی است که می تواند ما را در رسیدن به ذهنی منسجم تر در درک فضای گسترده ی رنگ ها یاری نماید.
حالا می توانیم ادعا کنیم در دنیای وسیع رنگ ها غوطه وریم.

جداول رنگی پنتون (Pantone):
در حقیقت وقتی صحبت از رنگ می کنیم باید آگاهی صحیح تری نسبت به محیطی که تصویر را در آن می بینیم داشته باشیم. به صورت عمومی یک کاربر، گرافیست،

عکاس، نقاش، یا انیماتور با چهار محیط می تواند سر و کار داشته باشد.
محیط اول ویژه ی نقاشان است .“رنگ ، تخته شاسی و بوم”. رنگ ها بر روی شاسی مخلوط شده و نتیجه ی مطلوب روی بوم نقش می بندد.
اما موضوع اصلی بحث ما دنیای دیجیتالی است که عموما سه محیط اصلی دارد.
1-مانیتور و به طور عمومی نمایش گر ها
2-محیط چاپ افست (CMYK)
3-مجیط چاپ نوری یا لیزری (RGB)
سیستم رنگی پنتون جامع ترین سیستم رنگی چاپ در دنیاست. ترکیبی از کاملترین رنگ های رنگ دانه ای (Pigments colors) که دستگاه های چاپ افست

و چاپ لیزری به خوبی آن را می شناسند.

رنگ ها در پنتون با یک کد اختصاصی ویژه ی پنتون و یک معادل CMYK معرفی می شوند. پنتون علاوه بر این معرف رنگ ها سیستم جالب و مفیدی جهت معادل

های روانی، القاییِ پالت های رنگش دارد که از مفید ترین مباحث مطالعاتی رنگ در اجرای کار است. این معادل های روانی مسیر درک رنگ را برای مخاطبانش

دگرگون می کند. از نظر من کسی که پیش از این با این مفاهیم آشنا نیست عملا درک صحیحی از جادوی رنگ ندارد. پنتون همان موسسه ایست که سال هاست

چند روز مانده به شروع هر سال میلادی چشم طراحان مد و شرکت های تبلیغاتی را منتظر نگاه می دارد تا "رنگ سال" را معرفی کند.
پنتون صد ها "خانواده ی رنگی" دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره میکنیم.

رنگ های شیطون و بازیگوش Playful :
خانواده ای از رنگ های زنده و روشن با اشباع رنگ بالا که در کنار هم کنتراست رنگی بالا و کنتراست روشنایی نسبی دارند. الگوی Triadic یا Tetradic الگوی انتخاب

این رنگ هاست. این رنگ ها سرزنده، با نشاط و شوخ طبعند و سرخوشی را به بیننده منتقل می کنند. ترکیب این رنگ ها با بک گراند های مشکی و خاکستری اصلا

مناسب نیست. انرژی بالا و نشاط ذاتی این رنگ ها مناسب طراحی اسباب بازی، شهر بازی و تابلو هایی است که مخاطباشان کودکان اند. اگر محصولی برای کودکان

دارید از این رنگ ها استفاده کنید تا بقیه مقدمات خریده شدن محصولتان را خود کودکان برایتان انجام دهند.

رنگ های فعال و انرژیک Energetic:
رنگ های این خانواده از گروه رنگ های زنده (Vivid color) هستند. در نگاه اول با خانواده ی رنگ های بازیگوش اشتباه گرفته می شوند، اما چون در گروه

کنتراست های کم جای میگیرند بیشتر مناسب بزرگسالان ورزش دوست و پر تحرک است.بهره گیری از رنگ های مکمل در این خانواده تحرک کافی را در

تصویر ایجاد کرده و سرعت، تکاپو و تحرک را به بیننده القا میکند.

رنگ های سنتی و روایی Traditional :
سنت و قدمت در مفهوم معاصر اش (نه به معنای تاریخی) مضمون رنگ مایه های این خانواده ی دوست داشتنی است.
این رنگ ها عموما با قهوه ای تیره همراه است و کنتراست شدیدی با یک رنگ نه چندان زنده دارد.
رنگ های بیشتر اتومبیل های کلاسیک، سکه ها، چرم، زنگ زدگی و چوب های تیره در این گروه به وفور یافت می شود.
این رنگ ها سبک و سیاق و رسوم گذشته را در ذهن زنده میکند اما از مدرنیسم عقب تر نمی روند.
تقریبا اکثر رنگ ها در کنار سیاه و قهوه ای تیره نوعی حالت سنتی بوجود می آورد.
این رنگ ها اگر با عناصری که چیدمانِ بی نظمی دارند همراه شوند نوعی طرد شدگی را به مخاطب القا می کنند

رنگ های کلاسیک و صنعتی classic:
اولین ویژگی این رنگ ها اشباع کم آن آن هاست به طوری که می شود گفت هم خانواده ی خاکستری (Gray scale)اند که با رنگی تیره ترکیب

شده اند این رنگ ها در عین رنگ مردگی ذاتی شان نوعی نظم، تمیزی و آراستگی را با خود همراه دارند و رنگ های مودبی به شمار می آیند.
این رنگ ها هم نوعی قدمت با خود همراه دارند که باز هم از بازه ی زمانی معاصر خارج نمی شوند.

رنگ های ذاتی و طبیعی Natural :
یک قاعده ی ساده دارد، تنوع پایان ناپذیر. هر رنگی که رنگ ذاتی و طبیعی خودش را دارد. خواه سنگ، خاک، فلز باشد و خواه سبزی تازه و خشک

شده باشد و خواه خار و خاشاک و چوب.
گرچه نمی توان به عنوان قاعده ای محکم قطعی گفت اما یکی از موفق ترین ترکیباتی که به لحاظ همنشینی رنگ ها می توان از رنگ های طبیعی

ایجاد کرد بهره گیری از الگوی Analog است. در موارد دیگر معمولا ارتفاع رنگ های این گروه با هم تفاوت چندانی ندارد و اثری از رنگ های زنده در آن

نیست.
اشباع این رنگ ها کم است و معمولا پس زمینه تیره ترین رنگ را دارد و رنگ های دیگر روشن تر اند.
از اثرات موضوعی نور در این گروه به خوبی می توان بهره گرفت.
سه پالت فوق را به عمد در پی هم آوردم که اشتراکات و افتراقات ذاتی این سه گروه بهتر دیده شود

رنگ های نرم Mellow :
این خانواده، خانواده ی لطیف و مهربانی است. از بارز ترین مشخصات این گروه اینکه هم تک رنگ های تشکیل دهنده ی این گروه نرم و لطیفند

هم ترکیب همجواریشان این خصلت را دارد.
آرامش، نرمی و لطافت پیام درونی این خانواده ی رنگی است و هر بیننده ای تمایل به لمس آن ها دارد.
رنگ های این گروه کنتراست شدیدی با رنگ های تیره دارند و معمولا با رنگ های روشن همنشینی می کنند.
بسته به عناصر داخلی این گروه رنگ ها ممکن است گاهی ببینده را با توهمی متهوع همراه کند. (در مواردی که رنگ های اصلی گرم باشند) و به

نوعی خواب پریشان می ماند. اما غالبا طرح هایی که با این خانواده متولد می شوند مطبوع و مطلوبند و آرامش و امید را همراه دارند.

رنگ های لطیف و پاکیزه Delicate:
این خانواده از رنگ ها مناسب ترین گروه برای معرفی محصولات بهداشتی مثل کرم ها و شامپو ها و محصولاتی مثل حوله یا دستمال است.

معمولا آن بخشی از محصولات را در بر میگیرد که ویژه ی کودکان و مورد توجه والدین است اما به لحاظ رنگی هیچ جذابیتی برای کودکان ندارد.


کنتراست ذاتی این رنگ ها با هم کم و ارتفاع رنگ هایشان بسیار به هم نزدیک است. معمولا از همنشینی رنگ های سرد و گرم و خنثی با

اشباع کم تشکیل می شود.
این رنگ ها کدری (Opacity) کم و شفافیت (Transparency) بالایی دارند که همین موضوع پاکیزگی کنترل شده ای را به مخاطب نشان میدهد.

رنگ های خیالی (رومانتیک):
رنگ های این خانواده شباهت بصری زیادی به خانواده ی رنگ های Mellow دارند و از جهتی برخی از پالت های این مجموعه برای خانواده یDelicate

مناسب است. با این افزونه که این رنگ ها خیالی، رویاگونه و غیر ممکن به نظر می رسند. این رنگ ها عاشقانه تر و منظم تر از خانواده رنگ های فوق اند

و مناسب نمایش اشرافزادگی. این اشرافزادگی از معصومیت بی پایان و خیال انگیزی اثر نمی کاهد و همزمان با بیان ثروت و اصالت نیز همراه است.
این رنگ ها ذاتا روشن اند و کنتراستشان با رنگ مشکی و قرمز خالص بسیار بالاست.
صورتی روشن و گاه آبی روشن رنگ های اصلی این خانواده است. نقاشی های سبک رومانتیسیسم و برخی انیمیشن های "کودکانه دخترانه" مثل

سیندرلا نمونه های موفقی از اجرای این خانواده ی رنگی اند.

 

رنگ های شفاف و ساکن Serene:
رنگ های این خانوده خصلت های متعددی را بازگو می کنند. صداقت، آرامش، شفافیت، پاکی، متانت، بی ریایی در کنار خنکایی مطلوب از بارز ترین

آن هاست.
این رنگ ها دارای وضوح (Opacity) نیمه اند و حاصلش شفافیت بالاست، به طوری که هر جسمی در پس جسم دیگر قابل مشاهده است.
این خانواده از رنگ ها آرامش همراه با سکوتی را القا می کند که احساس مالکیت وسیع و دنج بودن جزو جدایی ناپذیری این مجموه است.
این رنگ ها برای معرفی برخی اماکن توریستی و برخی محصولات بهداشتی آرایشی و پاک کننده ها مناسب است.
در این خانواده هم رنگ هایی با ارتفاع یکسان (کنتراست کم) و هم گاها کنتراست نسبی دیده می شود. اما اثری از رنگ های زنده و البته خیلی چرک

و تیره در آن ها دیده نمی شود.


این خانواده مناسب ترین پالت برای یک خواب خنک است.

رنگ های سرد Cool :
نا گفته پیداست این رنگ ها معرف سرما، خنکی و یخ زدگی است. این رنگ ها وابستگی خاصی به مایعات بخصوص آب دارند و به لحاظ رنگی

مثلی بین (آبی،سبز،سفید) هستند. بالا ترین تضادشان با رنگ های گرم است و با پس زمینه های تیره و روشن به خوبی چفت می شوند.
با اینکه بسیاری از رنگ های خانواده ی Serene در این مجموعه یافت می شود اما پیامشان هرگز یکسان نیست و نوع خنکی ای که بیان می

کنند هرگز یکسان نیست.
این رنگ ها به نوعی حالت طراوت و جوانی دارند و در رنگ های تیره تر نوعی جا افتادگی را بیان می کنند و در پس زمینه های روشن معرف انجماد

اند اما به ندرت اشاره به مرگ و نیستی دارند.
این رنگ ها همانی هستند که شما در یک تابستان گرم انتظار دارید به سراغتان بیاید.

رنگ های گرم Warm:
خورشید سر منشا این خانواده ی گرم است. بهره گیری از این خانواده حالت های روانی متفاوتی را القا می کند، گرمایی از جنس حرارت بالای آتش

و از طرفی گرمای مطلوب یک بخاری یا شومینه ی خانگی.
استفاده از این رنگ ها به سادگی بهره گیری از رنگ های سرد نیست.
زرد، نارنجی، قرمز و قهوه ای سر سلسله ی رنگ های این خانواده اند. بیشترین نقش را زرد و نارنجی و کمترین نقش را قرمز بازی می کند و جز در

مواردی که قهوه ای حضور دارد قرمز نقش کمی دارد.
گاهی سبز نیز در این رنگ ها جای باز میکند که نوعی خونگرمی و صمیمیت را به بیننده القا میکند.
کمتر خانواده ای است که بتواند دو مفهوم اینقدر متضاد را بیان کند. هم معرف مهربانی و صداقت و صمیمیت باشد هم دور افتادگی و مرگ حاصل از

تشنگی و تنهایی را بگوید.
انتخاب پس زمینه ی تیره و روشن به کلی مضمون این خانواده را می تواند دگرگون کند. این رنگ ها با اینکه فاصله ی یکسانی از رنگ های تیره و روشن

دارند اما درندگی و پرتو افشانی شان در پس زمینه های تیره صد افزون است.

رنگ های تند و پر ادویه Tangy Spicy :
ذات این خانواده مثل اساس محصولاتش دو دسته بیشتر ندارد، دوست داران سینه چاک و دشمنان قسم خورده.
احساسی که از این آثار به بیننده منتقل می شود کاملا مرتبط با علاقه و نفرت اش نسبت به خوراکی های تند و ترش است.
همنشینی سبز و قرمز و زرد از یک سو و زرد و سبز از سوی دیگر معرفِ تندی و ترشی است. گرچه این رنگ ها ذاتا رنگ های شادی هستند اما احتیاط

در مواجهه با آن ها شرط عقل است.
ارتفاع رنگی این محصولات نسبتا یکسان و کنتراست رنگی شان نسبتا بالاست و معمولا رنگ ها از سه نقطه ی مجزای چرخه ی رنگی سر از اثرِ ما در

می آورند.
مکزیک و هند اولین کشور هایی هستند که با دیدن این رنگ ها به ذهنمان می رسند.

منبع :


:: موضوعات مرتبط: روان و رنگ , ,
:: برچسب‌ها: نور , معماری , نوری , معمار , مهراز ,



بازدید : 2096
نویسنده : MR ARC
 

روان شناسی رنگ ها و کاربرد آنها در دکوراسیون داخلی

آیا می توانید دنیای اطراف خود را بدون وجود هیچ گونه رنگی تصور کنید؟ هر رنگ تأثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روی بیننده می گذارد و افراد واکنش های متفاوتی نسبت به رنگ های مختلف از خود نشان می دهند. محققان تاکنون نتوانسته اند یک سیستم منسجم جهانی که قادر به دسته بندی کلیه واکنش های افراد نسبت به رنگ های مختلف باشد را پایه ریزی نمایند و معتقدند که عکس العمل افراد به فاکتورهای متعددی نظیر فرهنگ، جنسیت، سن، موقعیت احساسی و ذهنی، تجربه های خاص فردی بستگی دارد. البته نوع و شدت این واکنش ها نیز منحصر بفرد است. روان شناسی رنگ ها یک شاخه نظری نیست که تنها به بخش آکادمیک محدود شود، بلکه گستره تحقیقات این حوزه در زندگی روزمره عموم مردم نمود پیدا می کند. روان شناسی رنگ ها در دنیای تجاری امروز حائز اهمیت است و می توان اظهار داشت که هر چیزی را که در اطراف خود می بینیم به گونه ای در ارتباط مستقیم با این علم است.

نگاهی به رنگ هایی که در زیر لیست کرده ایم بیندازید، چند ثانیه صبر کنید و با خود بیندیشید که هر کدام از آنها چه احساسی در شما ایجاد می کنند، بعد هم ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید واقعیت چیست. این امکان وجود دارد که با تغییر حالات درونی، ویژگی های فردی، و سایر فاکتورهای آماری برخی احساسات فردی دستخوش دگرگونی قرار گیرد. به عنوان مثال اگر کسی در اعماق اقیانوس ها گیر افتاده باشد و تا مرز غرق شدن پیش رفته باشد، به احتمال زیاد آبی به عنوان رنگ آرامش بخشی برای او به شمار نمی رود! از سوی دیگر یک دختر خانم هشت ساله از هر رنگی به جز صورتی ایراد می گیرد. حال اجازه دهید نگاهی به 8 رنگ مهم مداد رنگی داشته باشیم.

قرمز:
قرمز یکی از رنگ هایی است که اکثر افراد ارتباط قوی با آن برقرار می کنند و واکنش شدیدتری نسبت به آن نشان می دهند. احساساتی نظیر قدرت، رشادت، تخطی، بر انگیختگی جنسی و هیجان به آن نسبت داده می شود. قرمز ضربان قلب را افزایش داده و میزان انرژی را بالا می برد و تنها هاله هایی از رنگ قرمز بر روی هر چیزی می تواند توجه بیننده را به آن جلب نماید. چه علامت خطر، چه روز ولنتاین، به هر حال قرمز آنجاست تا حواس شما را خود جلب کند و چشمانتان را خیره سازد.

نارنجی:
نارنجی هم می تواند واکنش های جدی را برانگیزد. افراد در برابر نارنجی دو واکنش نشان می دهند: یا عاشق آن می شوند یا از آن متنفر می شوند. نارنجی اصولا با زرق و برق، اشتعال، توانایی، انرژی، گرما، و آسایش در ارتباط است.

زرد:
زرد رنگ خوشحالی، شادی، خرسندی، و سعادتمندی است. مردم اصولاً با مشاهده این رنگ اشتیاق، وجد و سرور، انرژی، خوش بینی، نیک اندیشی، و شور را تجربه می کنند. برخی از ترکیبات و سایه های زرد می توانند فرد را از نظر ذهنی تحریک کرده و خلاقیت او را افزایش دهند، اما از طرفی برخی از ترکیب های زرد نیز وجود دارند که ممکن است سبب ایجاد ترس، وحشت، اضطراب، و نگرانی شوند.

سبز:
سبز بیشتر برای به تصویر کشیدن عناصر سمبلیک مورد استفاده قرار می گرد و بعد از آبی دومین رنگ پر طرفدار در میان عموم افراد است. سایه های طبیعی سبز حس تازگی، طراوت، نو شدن، تعادل، آرامش، و تسکین را به افراد القا می کند. ترکیب نادرست سبز ممکن است احساساتی نظیر بی حالی و ناخوشی، را در فرد ایجاد کند. به طور کلی سبز معمولاً نماد مفاهیمی نظیر: صلح، افتخار آفرینی، خوش شانسی، و باروری و حاصل خیزی است.

آبی:
در میان رنگ ها، بیشترین تعداد مردم موافقند که آبی بهترین رنگ است! شاید به آن خاطر باشد که مشاهده این رنگ سبب ایجاد هورمون های شیمیایی خاصی در بدن می شود که آرامش را ارتقا می بخشند. آبی اصولاً با احساساتی نظیر: اعتماد، اطمینان، صداقت، وفاداری، منطق، آرامش، سکون و سکوت، و توجه و تمرکز همراه است. باید توجه داشت که برخی از ترکیبات رنگ آبی اثرات پویاتر و پرتحرک تری دارند و برخی از آنها سردتر و دور از دسترس می نمایند. در برخی پژوهش ها اثبات شده که آبی توانایی کارمندان و ورزشکاران را نیز افزایش می دهد.

بنفش:
بنفش عموماً حد تعادلی میان انرژی و هیجان قرمز و آرامش و سکون آبی ایجاد می کند. گاهی برخی از سایه روشن های بنفش ذهن افراد را درگیر می کند و آنها را مضطرب کرده و از آنها افراد درون گرای افراطی می سازد و از اینرو به سوی کسب عرفان، معرفت، دانش پیش می روند.

مشکی:
مشکی یک رنگ کاملاً قدرتمند است و با خود سلطه طلبی و قدرتمندی را به ذهن القا می کند. در برخی از فرهنگ ها این رنگ افراد را به یاد از دست دادن جان عزیزانشان می اندازد.

قهوه ای:
قهوه ای احساس سادگی، طبیعی بودن، ثبات، استحکام، استواری، و پایداری را ایجاد می کند. مردم اصولا به رنگ قهوه ای اطمینان دارند و به آن اعتماد می کنند.

در زندگی روزمره با رنگ های بسیار زیاد دیگری نیز برخورد می کنیم و این موارد تنها چند نمونه از رنگ های اصلی تر بودند. رنگ ها را می توان نسبت به میزان اشباع شدگی (به این معنا که یک رنگ تا چه اندازه تیره -پر رنگ- و یا روشن-کمرنگ- هستند) و همین طور شفافیت (به این معنا که چه مقدار مات و براق هستند) نیز به گروه های دیگری تقسیم کرد.

کاربرد رنگ ها در طراحی داخلی:
روان شناسی رنگ ها می تواند فاکتور مهمی هم در فضای داخلی و هم در فضای خارجی خانه ها به شمار رود. به عنوان مثال اگر قصد فروش خانه خود را دارید یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای جذب مشتری بیشتری انجام دهید رنگ کردن است. رنگ سفید یکی از گزینه هایی است که با انتخاب آن می توانید امید بیشتری به سریع تر فروش رفتن خانه خود داشته باشید.

ابتدا اجازه دهید در مورد فضای خارجی بحث کنیم. اصلاً مهم نیست که شما تا چه اندازه عاشق رنگ نارنجی یا بنفش هستید، اما به هیچ وجه برای رنگ کردن نمای خارجی خانه خود از آنها استفاده نکنید. در زمان فروش هم باید ببینید که خریدار از چه رنگی خوشش می آید. همچنین رنگ نمای خانه های اطراف نیز مهم هستند و رنگ خانه شما باید حتماً با آنها هماهنگی داشته باشد. خانه ای که نمای آن رنگ نامتعارفی داشته باشد می تواند زیبایی کل خانه های محله را بگیرد. در این قسمت چند پیشنهاد برای رنگ نما ارائه می شود: سفید استخوانی، آبی، کرم، بژ، سبز، زرد.

در انتخاب رنگ در و پنجره نیز باید دقت کنید. اگر آنقدر بودجه ندارید که کل خانه را رنگ کنید، بهتر است فقط درها و پنجره ها را رنگ کنید. در این میان درب ورودی از سایر بخش ها مهم تر است. رنگ آن را از میان خانواده رنگ های گرم انتخاب کنید که هر کس وارد خانه می شود با دیدن درب ورودی خوش آمد گرمی را احساس کند. آجری، قهوه ای سوخته و آبی و سبز پر رنگ جزء بهترین گزینه ها محسوب می شوند.

در فضای داخلی هم همین مطالب صدق می کنند. رنگ های روشن و خنثی اتاق را روشن تر و بزرگ تر جلوه می دهند و مثل همیشه سفید جزء اولین گزینه هاست. مشاهده رنگ های مختلف در خانه و تأثیر آنها بر روی حالات فردی پیش از انتخاب رنگ برای فضای داخلی خانه حتماً به مبحث روان شناسی رنگ ها توجه داشته باشید. با این کار هم حالت های روانی ساکنین خانه تعدیل می گردد و هم هر کس وارد خانه شما می شود احساس صمیمیت بالاتری را از جانب شما دریافت می کند.

در ادامه توضیح مختصری در مورد بهترین گزینه های رنگی اتاق های مختلف ارائه شده است:

قرمز:
مشاهده قرمز فشار خون و ضربان قلب را بالا می برد. در عین حال اشتها را نیز زیاد می کند. اگر دقت کرده باشید می بینید که در بسیاری از رستورانها از این رنگ استفاده می کنند. بنا براین بهترین گزینه برای رنگ کردن اتاق غذاخوری است.

آشپزخانه قرمز

توجه: مراقب ترکیب رنگی قرمز و سایه روشن های آن باشید. قرمز کمرنگ معمولاً واکنش ها منفی را در افراد ایجاد می کند، و تابلوهای اخطار هم این رنگی هستند. پس سعی کنید تا جایی که می توانید از قرمز پر رنگ استفاده کنید.

نارنجی:
خصوصیاتی شبیه قرمز دارد اما در عین حال حس گرما و صمیمت ایجاد می کند. می توانید در اتاق نشیمن و جایی که افراد خانواده دور هم جمع می شوند از آن استفاده کنید.

اتاق نارنجی

زرد:
آفتابی و روشن و می تواند در اتاق های خانوادگی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین برای پر نور جلوه دادن فضاهای کم نور مثل راهرو و کوریدور نیز مناسب است.

راهرو زرد

آبی:
رنگ آرامبخش، تسکین دهنده، ریلکس کننده. به همین دلیل پزشکان سعی می کنند در مطب خود از این رنگ بیشتر استفاده کنند. بهتر است در اتاق خواب و سرویس بهداشتی حمام و دستشویی مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجایی که جلوی اشتها را می گیرد، برای اتاق غذاخوری مناسب نیست.

حمام - آبی

سبز:
رنگ چند منظوره: هم می تواند گرما و حرارت ایجاد کند هم آرامش و خوشی. سبز همان احساسات آبی را در بر دارد با این تفاوت که قدری گرم تر و انعطاف پذیرتر است. باز هم اگر دقت کرده باشید می بینید که در اتاق عمل از این رنگ استفاده می کنند. سبز کمرنگ برای اتاق خواب و نشیمن مناسب است و ترکیب های پر رنگ تر برای آشپزخانه و غذاخوری خوب است. این رنگ در ارتباط با غذا و سلامتی هم هست.

اتاق - سبز

بنفش:
کسانی که طرفدار این رنگ هستند می توانند از آن در اتاق مطالعه و غذا خوری استفاده کنند. والدین می توانند فضای بازی بچه هایی که این رنگ را دوست دارند استفاده کنند.

اتاق- بنفش

منبع: http://www.amirarmita.com/spLight/default.aspx?page=Document&app=Documents&docId=11983&docParId=11828
+ افزودن تصاویر

تهیه شده در: http://www.newdesign.ir/search.asp?id=756&rnd=5163

:: موضوعات مرتبط: دیزاین , دیزاین خارجی , روان و رنگ , ,
:: برچسب‌ها: روان شناسی رنگ ها و کاربرد آنها در دکوراسیون داخلی , معماری , معمار ,



خانه های رویایی
نوشته شده در پنج شنبه 24 فروردين 1391
بازدید : 2507
نویسنده : MR ARC



گالری خورشیدی
نوشته شده در جمعه 14 بهمن 1390
بازدید : 1975
نویسنده : MR ARC
وقتیکه رنگ های مختلف در کنار هم قرار می گیرند، زیبایی منحصر به فردی به محیط می دهند، خصوصا اینکه این طیف رنگ بر روی شیشه اجرا شود و در مقابل نور آفتاب قرار گیرد.

 "مانوئل گومز" معمار خوش ذوق پرتغالی، در ساختمانی قدیمی در کشور پرتغال، طرح بسیار زیبایی را اجرا کرده است و این مکان کهنه را تبدیل به یک گالری عمومی دیدنی کرده است.

 نمای ساختمان با شیشه های رنگی پوشیده شده است. این پنل های رنگی شیشه ای، علاوه بر زیبایی بصری، عملیات تهویه و تبادل حرارتی را انجام می دهند. در داخل راهرو، رنگ قرمز بسیار مشهود است، علت این امر وجود بتن با رنگدانه های قرمز در سطح دیوار و راهرو است.

همچنین در اجرای دیوار از سنگ های قدیمی و شکسته استفاده شده است. در داخل آسانسور و راه پله از سنگ گرانیت استفاده شده است، این متریال ماده ای طبیعی و دوستدار محیط زیست می باشد. این ساختمان در قرن شانزدهم احداث شده است و سپس در قرن هجدهم بازسازی شده است. این گالری شامل کتابخانه و بخش سینمایی می باشد. پانل های شیشه ای رنگارنگ، هر عابری را برای دیدن این ساختمان زیبا دعوت میکند.


















 
 
منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز
 

 


:: موضوعات مرتبط: دیزاین , دیزاین داخلی , روان و رنگ , ,
:: برچسب‌ها: گالری خورشیدی , معماری ,



چگونه،دکوراسیونی بهاری طراحی کنیم
نوشته شده در جمعه 14 بهمن 1390
بازدید : 2018
نویسنده : MR ARC
دكوراسیون بهاری حتماً گرانقیمت و هزینه بر نیست. تنها با بكارگیری رنگ ها و قرار دادن هر آیتم در جای مناسب به خودش می توانید فضایی دل باز و مفرح ایجاد كنید. با كمی خلاقیت از همان وسایلی كه در اختیار دارید در جهت خلق زیبایی استفاده كنید. پیشنهادات زیر را در روزهای زیبای بهار، در خانه خود اجرا كنید تا حال و هوای بهاری وارد خانه تان شود.

- از اتاق پذیرایی شروع کنید. با انتخاب رنگ‌های شاد زرد، لیمویی و نارنجی رسیدن بهار را احساس کنید. از گلدان‌های شاد و روشن، کوسن‌های طرح‌دار و باروح و قالیچه‌های کنفی استفاده کنید. سری به جمعه بازار بزنید و چیزهایی را که به محیط شما حس تازگی دهد، بدون صرف هزینه زیاد پیدا کنید.



اتاق‌خواب را بهاری کنید.
با انداختن یک متر پارچه گل‌دار بالای تخت حال‌وهوای جدیدی به اتاق بدهید. با استفاده از قاب‌های ارزان‌قیمت تزیین‌شده با کاغذ کادو دیوارهای خالی را پر کنید. پاتختی را با زدن یک رنگ متالیک جلا دهید.

با شش جاتخم‌مرغی که در دو ریف قرار می‌دهید، تمام وسایل ریز مورد نیاز روی میز مانند کلیپس کاغذ، تمبر، گل یا حتی شکلات‌ها را داخل آن‌ها بریزید.
تنوع طرح داشته باشید. کشوهای دراور قدیمی را با دو نوع کاغذ با طرح گیاه و با استفاده از چسب اسپری تزیین کنید. از همین طرح روی چراغ سفید و ساده رومیزی استفاده کنید.
با کشیدن یک گل روی فرش کنفی، استفاده از کوسن‌های گل‌دار و انداختن یک رومیزی سفید ساده به اتاق آفتاب‌گیر خود حال و هوای بهاری بدهید.

از سایه‌بان رومی آماده استفاده کنید. نوارچسب را به صورت عمودی و راه راه از بالا به پایین بچسبانید. به کمک یک اسفنج آماده و خشک روی پارچه به صورت موازی به آرامی رنگ آکریلیک بمالید. بعد از خشک شدن رنگ، نوارچسب‌ها را بکنید. برای پایین پرده از یک میله استفاده کنید. بین دو رنگ نوار خط‌های منحنی بکشید.



از گیاهان استفاده کنید. دو ظرف شیشه‌ای پایه‌دار را داخل هم قرار دهید. گیاهان کوچک را در ظرف پایینی و برگ‌های بزرگ‌تر و آب را در ظرف رویی قرار دهید.
یک سطل رنگ راحت‌ترین راه برای تغییر محیط است. از یک رنگ بهاری که حس شاد در شما ایجاد می‌کند، استفاده کنید و یک دیوار یا کل اتاق را با آن رنگ کنید. با استفاده از تکه‌ پارچه‌های شاد به‌راحتی کوسن و رومیزی درست کنید.



در سرویس‌های بهداشتی می‌توانید آینه را دکوپاژ کنید. یک آینه با قاب صاف بخرید و با یک پارچه شاد قاب را دکوپاژ کنید. با چهار یا پنج پوشش، سطح صاف خواهد شد.

از یک سبد فلزی تخم‌مرغ به عنوان لوستر استفاده کنید. به دنبال سبدی باشید که طرح آن را بپسندید و یک سوراخ در ته برای آویزان کردن داشته باشد. برای ایجاد سایه، از یک پارچه به اندازه طول و عرض سبد استفاده کنید و یک سانت اضافه‌تر برای روی هم قرار گرفتن کار در نظر بگیرید. پارچه را به شکل تیوب بدوزید و لبه‌های بالایی و پایینی آن را کوک یا چسب بزنید. با استفاده از نخ چندلا و سوزن گلدوزی پارچه را به سبد وصل کنید. با استفاده از چسب گرم یک لانه پرنده را همراه با چند شاخه برای زیبایی کار به دسته سبد وصل کنید.

استفاده از برچسب دیوار، راهی سریع و آسان برای دکوراسیون سطوح ساده است. قسمت بالای تخت و بخشی از دیوار را با برچسب طرح بدهید.

با استفاده از عکس‌های هنری که بین قسمت‌های گچ‌بری شده قرار می‌دهید، اتاق‌پذیرایی رنگ و زیبایی خاصی پیدا می‌کند. برای جلوه بیشتر زیر عکس‌ها بوم بگذارید. حتی می‌توانید دیوار ساده و سفید زیر عکس‌ها را رنگ خاصی بزنید.



از تصاویر پرندگان استفاده کنید و آن‌ها را به دیوار آویزان کنید تا بدون هیچ هزینه‌ای فرم چاپی بگیرد.
درهای تاشو را کنار هم قرار دهید و به عنوان پارتیشن اتاق پذیرایی یا کار بزرگ هنری از آن‌ها استفاده کنید. سطح پارتیشن را آستر سفید بزنید. با استفاده از گچ آن را به صورت راه‌راه تقسیم کنید. با یک قلم‌موی بزرگ داخل کادرها را رنگ کنید.



استفاده از کام‌کوآت (نوعی پرتقال بسیار کوچک) داخل گلدان دارای آب و قرار دادن گل‌های لاله زرد یا هر گل بهاری دیگر روی آن‌ها و ظرف ‌میوه که با سیب سبز پر شده باشد، میز صبحانه شما را بهاری می‌کند.

از زیرلیوانی‌های ارزان قیمت به عنوان کار هنری برای دیوار استفاده کنید. آن‌ها را روی کارت‌های چسب‌دار رنگی بچسبانید و داخل قاب‌های آماده قرار دهید. زیرلیوانی‌های گرد و ضخیم را داخل قاب مربع شکل قرار دهید.
استفاده از درهای کشویی ساده ضمن آن که نور را به راحتی عبور می‌دهند، باز و بسته کردن راحتی نیز دارند. امروزه انتخاب این درها محدود به سفید ساده نیست، رنگ‌های کم رنگ و طرح‌های متعددی در این زمینه وجود دارد. با استفاده از گیره پرده به‌راحتی پرده را روی آن آویزان یا جابه‌جا کنید.



برای داشتن رومیزی یا دستمال سفره رنگی، یک پارچه نخی مربع یا سفره آماده را به شکل دایره یا راه‌راه رنگ کنید. با استفاده از گچ، طرح خود را بکشید و داخل آن را با رنگ فابریک یا آکریلیک پر کنید.
گاهی مواقع تنها با تغییر حال و هوای یک پنجره می‌توان بهار را به داخل آورد. با یک پرده طرح‌دار زیبا مدل رومن حالت هنری به پنجره بدهید.



یک قفس چوبی قدیمی که روشن رنگ شده و داخل آن لانه پرنده، تخم‌مرغ و گل‌های کوچک قرار داده شده باشد، از دیگر روش‌های نمایش بهار است.

طرح‌های طبیعت را با برچسب‌های شیشه‌ای به شکل سرخس، لیف خرما به خانه آورید.

به جای برگ‌های تازه که قهوه‌ای شده و هر چند هفته یک بار مجبور به عوض کردن آن خواهید شد، می‌توانید از برگ‌های خشک استفاده کنید و برای عدم تغییر رنگ، روی آن‌ها اسپری آکریلیک بزنید.

سرویس بهداشتی مخصوص بچه‌ها را با برچسب‌های مختلف اختصاصی کنید. لگن، وان، دستشویی و ... را برچسب بزنید.

پرینت گل‌های متقارن دیوار خالی را مرکز توجه خواهد کرد. برای این منظور با دوربین دیجیتال از گل‌ها عکس بگیرید. آن‌ها را بزرگ کنید و روی کاغذ گلاسه چاپ کنید و قاب یا روی بوم بچسبانید.








 
 
منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز
 

 


:: موضوعات مرتبط: دیزاین , دیزاین داخلی , روان و رنگ , ,
:: برچسب‌ها: چگونه , دکوراسیونی بهاری طراحی کنیم , معماری ,



صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد